Wednesday, March 18, 2009

Sedetik bersama NC UM..Dr Ghauth Jasmon

Alhamdulillah, hari nie NC berkesempatan untuk memberi talk berkenaan dengan kepimpinan di kelas kami...first expression about NC is he is humble and tidak meninggi diri dengan jawatan yang disandang...He has interpersonal skill and can attract others involved in this session.He also has sense of humor and make meaningful jokes.

The reflection about this talk session is:
  • Leadership is the ability to influence people by personal attributes and behaviour and lead them to achieve a goal or vision
  • The good leader should control emotion and can be rational person.
  • The leader should have interpersonal skill and ability to inspire.
Selain itu, kita perlu tahu kelemahan dan cuba untuk 'TACKLE' kelemahan kita. Tambahan, kita perlu sentiasa senyum.. kebahagiaan yang terpancar di wajah kita akan mempengaruhi emosi orang lain..

Selain itu, leadership mempunyai 5 komponen iaitu:

  • INCLUSIVE...merangkumi..point kepada INCLUSIVE ialah kita merangkumkan kesemua ajk or member group di dalam sebuah keluarga yang besar dan meminta setiap pandangan dan idea dr group members and make one decision that all the group member agreed.

  • EMPOWERING...menurunkan/share kuasa..kite sebagai leader yang baik, perlu bersikap democratic and not diktator.. We as a leader must concern for the growth and development of others and all the power, information, and decision making are to be shared willingly.
  • PURPOSELY...bermatlamat..Setiap organisasi yang dibentuk perlulah ade matlamat yang jelas dan setiap ahli group MUST bersatu untuk capai matlamat tersebut.
  • ETHICAL..Setiap leader perlu mempunyai nilai-nilai moral yang murni and interpersonal skill tuk attract the member involve in achieving the goal.
  • PROCESS ORIENTED... how the group goes about being a group, remaining a group and accomplishing the group's purposes...
Humaiirra' nak mntak maap coz bahasa yang digunakan bercampur aduk..mohon sahabat semua dapat memaafkan..moga sahabt semua faham ape yang Humaiirra ingin kongsikan...Wallahualam...

No comments:

Post a Comment